Mercedes Arvika Company Information
General information
Biltjänst i Arvika
1952
Startade firma Biltjänst Karl Olsson med adress Köpmangatan 14, i skrivandets stund befinner sig Arvika Basket i en del av dessa lokaler, ner i verkstaden som nu är parkerings för fastighetsgäster var det lågt till tak mörkt som en kolkällare, och en hopplös svängd nerfart
från gatuplan, när en av alla kundbilarna skulle upp, så fick de rusas ordenligt för att orka upp men en stor mängd gammal diesel rök stannade alltid kvar som dimma i verkstaden. Arbetsvänligt?
Företaget blev Philipson återförsäljare av bilar som bestod av MB, DKW, Chrysler, Dodge, Saab, Simca, Tatraplan, Tjekisk Minor, Kaiser och Frazer senare även Audi
1954
Anställdes Evald Lillsäter som kom direkt från Philipson Bil Karlstad, och jobbade ihop med
Folke Alfredsson, Edvard Toor, Anders Olsson, Åke Olsson, Acke Finne och Sven Eliasson mm.
Med en Studebaker från 1942 representerade företaget Bil-Tjänst Räddningskåren i Arvika.
Denna sida inledds med minnen nedtecknade av Acke Finne, som var en av förarna på bilen mellan åren 1958 till 1969 (hade kvälls-, natt- och helgjour varannan vecka med 25:- per vecka i jourersättning).
- Studebaker 1942. Motor: 6 cyl. 90 Hkr. Sidventilad. Bensinförbrukng. var c:a 6 lit. p. mil. Bränsletank på bara 80 lit. Boggi på bakhjulen. Ingen styrservo, men en jättestor ratt. Bromsservo fanns.
Bilen köptes av en handelsman i Hâversesätra 1949. (Bytte jämt med en Opel Olympia). Han hade köpt den i Göteborg och det var en militärbil som varit med i striderna vid Normandie under andra världskriget.
Bärgningsutrustningen byggd av Karl Olsson och Sigvard Keller. Vinschen var byggd av en T-Ford-kardan (skruvkardan) och en växellåda. (Den havererade en gång på 60-talet, men Karl hittade en bättre begagnad i Oslo). Det fanns möjlighet att hänga upp bilarna på en bom, men lastbilarna på 60-talet blev för tunga så när man hängde på en sådan lyfte framhjulen på bärgningsbilen från marken. Detta avhjälptes genom att "stoppklossarna", som var gjorda som lådor, hängdes på främre stötfångaren och fylldes med stenar eller att man skruvade av den skadade bilens framhjul och använde dessa som tyngd. Den blev ändå alldeles för lätt i framdelen så det gick inte att svänga i gathörn, utan man fick backa för att få bilen att svänga. Detta medförde även att bromsarna blev nästan obrukbara för framhjulen låstes så fort man nuddade bromsen. Man fick därför alltid tänka på att i utförsbackar växla ned till så låg växel som man skulle behövt använda uppför. Därför var man alltid rädd i branta nerförsbackar.
Vi var alltid två man för det skulle dras vajrar och bäras tunga block, som man förankrade i träd eller andra fasta föremål, för att därmed växla ner belastningen på vinschen och för att få bärgningsbilen att inte kana iväg.
Vi hade även alla uppdrag som idag görs av speciella kranbilar. Därför fanns det ett antal "torn", tillverkade av rör, i olika längder. Det högsta man kunde lyfta var c:a 3 meter.
Minnesbilder:
Bärgning av lastbil med fyrhjulssläp, ägd av GDG, som hade kört av en bro vid Dammarna i Glava. Engelbrekt Haglund, Lars Eklund och jag reste dit. Bilen hängde i släpvagnen som stod kvar på bron så vi började med att skära av dragstången. Då sjönk bilen ner även med lastflaket och flaket med överbyggnad lossnade och flöt omkring (med lasten som bestod av dambindor), så vi fick dra in den till stranden och sen vinscha upp den på land.
När vi sen skulle dra upp bilen så visade det sig att det fanns ett gammalt "bro-kar" vid sidan av bron och i detta fastnade naturligtvis bakaxeln, så när vi vinschade upp bilen lossnade hela bakaxeln från chassit och fick sen lyftas upp från bron. Snälla människor som bodde i närheten bjöd oss på kaffe o äggsmörgåsar sent på kvällen. Engelbrekt tappade sin klocka när han skulle kroka fast vajern. Vi kom dit vid ettiden på dagen och återkom till Arvika nästa morgon vid tiotiden. "Sulviks-Einar", som var verkstadschef på GDG, sa senare att det var den dyraste skrotning av en lastbil som han hört talas om (kostade 1800:-).
Bärgning av plogbil i närheten av Grums. De ringde vid lunchtid en lördag, så jag fick inte tag på någon ordinarie medhjälpare, utan jag ringde till min kompis Svante Gustafsson och han ställde upp. Det var -10 (kallt och snöade för fullt.
Det visade sig att snöplogen hade gått rakt ner i vägbanan och bilen, som var en Scania, hade "klättrat" över plogen så denna satt fastkilad mitt under förarhytten. Vi fick först montera det högsta tornet på bärgaren och med nöd o näppe kunde vi lyfta framvagnen så mycket att vi kunde dra fram plogen.
Men detta var lättare sagt än gjort för först fick vi skotta bort allt gruset runt plogen och sen fick Svante gå för att väcka en bonde i närheten, klockan var då omkring två på natten. Bonden klädde på sej och sen monterade han på snökedjor på sin traktor och följde med och drog undan plogen. Så var det bara att hänga Scanian på bommen och resa hem, trodde vi. Det visade sig vara flera backar där det inte gick att köra upp i snön, utan vi fick lasta av bilen och "spela" upp den med vinschen till krönet, där vi åter hängde den på bommen. Detta fick vi göra flera gånger innan vi var framme vid stora vägen. Vi var åter i Arvika på söndagen efter lunch.
Det finns otaliga sådana minnen, men det får räcka med dessa.
Uppgifterna har verifierats av Sigvard Keller, Engelbrekt Haglund och Lars Eklund.
Bilens forsatta öde
I slutet på 1960-talet ansågs bilen tjänat ut och den hamnade på den i veteranbilkretsar så berömda Eda-skroten utanför Charlottenberg i västra Värmland. I augusti 1985 köper en kille bilen och återställer den till motsvarande originalskick dvs en U.S. Army trailerdragare. Med denna åker han till Normandie år 1994 för att deltaga i jubileet av invasionen i Europa!
Källor:
Finne, Acke.
Matsson, P.
1969
Övertogs Biltjänst av Engelbrekt Haglund som ändrade till Bil AB Engelbrekt Haglund
Engelbrekt hade varit bilförsäljare hos Karl Olsson.
1975
Flyttade Haglunds Bil till Kyrkogatan nuvarande Stjärnhallen/Konsum.
Ford som var i dessa lokaler bytte med Haglund då de tyckte att dessa var för stora.
På kontoret jobbade Runa Haglund Jon-Erik Chytraeus, Bertil Persson
1976
Förlorades Audi till Söderqvist bil numera Olof Eriksson Bil
Årets bil blev helt otippade Simca 1508S (inget vet hur mycket ”mutor” detta kostade )
Leif lund började på lagret efter en tid på Ringcentralen och en tid hos Harry Moström
i Torsby en filial till E Haglund i Arvika. (Bilhuset i Torsby)
Rune Forslund kom in som bilförsäljare
Rolf Axelsson började som bilförsäljare.
Översvämningar i ”Jennis hage” var mer regel än undantag då E Haglunds lokaler låg under
Kyrkvikens nivå, Nere i källaren gick en dagvattenpump konstant för att hålla undan allt vatten. När denna stoppade blev det som det blev, dvs översvämning, Mest drabbade detta stackars Kent-Ove som hade sin plåtverkstad i källaren under verkstaden (bakom tvättavd ) vilket medförde, lågt till tak, otroligt mörkt och en luftfuktighet i nivå med Amazonas djungler.
Kent-Ove slutade hos Haglunds runt 1980 och körde skogsmaskin en kort stund innan han öppnade eget i Långvak. 1981 Kent-Oves Bilplåt.
Bilden nedan är tagen från GDG ”avsats” Haglunds ligger troligen dränkt till höger.
1981
Startades även Datsun försäljning som senare bytte namn till Nissan.
Datsun/Nissan togs upp av Philipson som var Agent för Mercedes sedan många år, de ville ha ett billigt komplement till MB, som inte störde MB försäljningen.
Efter två år som sommarjobbare och praktikplats, fick Per Westher anställning hos E Haglund, då Bosse Olsson slutade och började på brandkåren.
Simca och Talbot samt Chrysler försvann ut från marknaden, vilken lättnad då byte av växellådor var mer ofta än service. Motordelen var däremot riktigt bra de slamrade och lät som en torktumlare full med sten men de gick utan anmärkning, Elsystemet var hemskt
Kablar hit och dit ärg och glapp hela tiden, vi fick höra att NASA tillverkade kabelmattorna till Chrysler, vilket medförde att man tvivlade på om månlandningen verkligen ägt rum 1969.
Nissan var en helt annan sak. Nissan Micra åkte Stockholm - Hamburg på en enda tank 0,39/milen, en kund som köpte en Micra kom in och var mycket förgrymmad, han kom bara ner till 0,41 ???
Samma år fick Per jordens utskällning av en kund som ”minsann ej hade begärt att få framrutan utbytt”, vilket ej hade utförts, innan Evald kund förklara att Per endast putsat rutan ren gratis från all tobaksrök för att kunna se ut, hade kunden lugnat ner sig, men han hade fortfarande minsann inte begärt att få detta utfört.
1983
Började Björn Friberg hos Haglund efter en tid hos (Sven på ringcentralen) som låg i samma lokaler och även ingick i E Haglunds ”koncern”. Utanför Tudorskylten hade Sven sin ”verkstadsplats” hela året, ingen var avundsjuk på honom när alla däckbyten skulle utföras
i okt, nov i regn och snöglopp. Han stod på knä med endast domkraft och mutterdragare i ösregn.
1985
Efter ett motorstopp på ”Gonsales” Mb 280SE, bärgades bilen till oss. Där fann vi vevstakar och kolvar full motorutrymmet ”ett riktigt äkta motorras” Vi fick tag på tre olika beg motorer av Bamse, som monterades isär och använde de bästa bitarna och satte ihop en brukbar motor, Per och Björn ockuperade hela verkstaden med använda motordelar, för att lyckas med detta användes mer eller mindre suspekta verktyg.
1986
Mats Olsson och Lars Björn slutade och började på Kommunverkstaden
Jan Braserud började efter Mats och Lars
1987
Övertogs Bil AB E Haglund av Biwab Bilcentra I Värmland AB (Bertil och Gudrun) som hade köpt upp försäljning i Sunne och Torsby lite tidigare under året.
Nu monterades spoilersatser och trimmades bilar högt och lågt. Mobiltelfoner installerades i alla chefsbilar och vi var helt uppe i smeten, Demo bilar var 190e 2,3 16v mm.
Montering av kjolpaket och klisterdekaler var mer vanligt än service och reparationer.
1988 nov
Flyttade Biwab upp till helt nybyggda ”stora” lokaler vid Mosseberg, vid invigningen i slutet av november var det 30 grader kallt, på torsdag morgon upptäcktes olja över hela golvet det var tre kubik motorolja utspillt på golvet två dagar innan invigning ( ett nymonterat rör till oljedistrub.) hade lossnat och pumpat ut 3000 liter motorolja över golvet. Helt fantastiskt var att inte en liter kom i avloppet. ( golvet lutade inte åt rätt håll ) men inne på lagret fanns det mesta av oljan, det fullkomligt flöt hela golvet, Entremattan kom flytande när vi öppnade dörren på morgonen, Brandkåren stod och öste olja med spade i tratt tillbaka i helfat. 48 timmar arbete med sanering. Innan lördagsvisning. En specialbyggd vaniljfärgad 190E 2,3 16V cab med oxblodsfärgad läderklädsel hade tillverkats av ”Mellberg” bara för just detta tillfälle, det ryktades om priser på 600-700.000 kr i tillverkning. Att bilen aldrig kunde besiktas var ett lite aber som ingen ansvarig tänkte på, vart denna bil samt ett stort antal beg bilar tog vägen strax innan konkursen vet nog endast ett fåtal.
1988 dec
Gick Biwab i konkurs (Vi jobbade en hel månad i nya lokaler) Att dessa lokaler inte var färdiga, inga personalutrymmen, inte målat golv mm, samt att det snöade in i kontorsdelen då taket ej var klart i denna del var något som inte var helt ok. Ingmar Persson bytte om till overall i en gammal MB som stod nerställd i ett hörn varje morgon.
Det såldes otroligt mycket bil under denna tid men få bilar kom hem så man började ana att något inte stod rätt till. Begagnadbils parken försvann en fredag i all hast. Reservdelar blev restnoterade utan anledning mm. I December byttes låsen och KK var ett faktum.
Per började omg hos Olof Eriksson bil i januari. Evald Lillsäter fick förtidspension och slutade efter en massa år som verkmästare samtidigt med KK.
Parallellt startade Christer Bylund bil i de gamla lokalerna vid kyrkogatan
och övertog försäljningen efter Biwabs konkurs. Mercedes hade fått sig en rejäl törn i västra Värmland och började sakta återhämta sig
1989
Började Per Westher åter på MB efter 8 månader hos Audi/VW, som kundmottagare
Samt Lars-Inge Gustavsson började efter en massa år på verken.
Även nuvarande delägare Nicklas Bäckefjäll fick sin start hos ”bylla”
1991
Gick Bylunds Bil i Konkurs, åter igen drabbades MB av ett hårt slag pga en ny KK
1991
Startade Kenneth Pettersson MBN Bil även i Arvika med säte i Torsby och flyttade in på Blästervägen 9 i Lennart Haglunds lokaler. Med samma personal som hos ”bylla”
1991
Fick vi även Citroen vilket var tur då bilförsäljningen gick trögt under 91-92 när kronan ”flöt” fritt, Mercedes såldes genom Philipson bil. Reservdelarna köptes via Philipson bil.
1992
Christian Hector var inne och vikarierade på reservdelar istället för Lars Olsson som var sjukskriven i 6 månader.
1993
Tyckte vi att vi skulle prova lyckan själva och vi drog upp till Torsby och fick köpa
företaget som var på obestånd av MBN Bil i Torsby och bytte namn till Biltjänst I Arvika AB. Björn Friberg kom åter in i bilbranchen som delägare efter en tids frånvaro av utbildning och och annat jobb..
A bilar ”Arne Lundgren” var fjärde delägare i Biltjänst och bedrev bilförsäljning i samma lokaler
Lars Olsson på lagret slutade och Per tog över reservdelarna. Vi var nu endast tre st hårt arbetande på Biltjänst I Arvika samt en passiv delägare.
Bort med alla dyra kostnader, vi jobbade och det gav resultat.
1994
Började Jocke Östbye sin anställning hos Biltjänst.
En firmabil inhandlades en beg Nissan Prärie kallad ”rääsergrisen”
1995
Köpte nuvarande ägare ut Arne Lundgren.
1996
Anställdes Jonas Carlqvist som mekaniker
1998
Blev det för mycket jobb med det ekonomiska, vi hade haft hjälp av Kjell Sveder med det löpande under alla år men vi tyckte att vi behövde en extra kraft ”på kontoret”. Karin Mattsson anställdes efter en prövotid som värmlandsläring.
Tobias Schytzer började som Nissan mekaniker, nu började det bli trångt vi spanade efter nya lokaler vi hade under flera år försökt att få lös tomten tvärs över gatan, men denna var reserverad för tung industri.
1999
Slutade ”Carla” och började på Arvikaverken. Helt plötsligt fanns det en stor tomt ledig just där vi ville bygga. Vi slog till efter lite funderande, delade denna tomt i två delar mellan Biltjänst och A-Bilar och började planera och bygga, när plattan låg klar såg man vilka otroliga ytor, Hur skulle vi kunna fylla denna enorma lokal?
2000 jan
Startade vi upp i nybyggda ”jättestora” lokaler på Blästervägen 6
2000
Jonas Carlqvist började sin anställning igen efter en resa på Arvikaverken och i Norge han förstärkte Mercedes sidan i nybyggda lokalerna
2001
Började Christan Hector hos Biltjänst som kundmottagare och tillbehör
En epok går i graven ”rääsergrisen” är död den klarade inte bilprovningens 27 anmärkningar
(Vilken underbar firmabil)
2002
Förstärkte vi Citroen sidan med Robin Persson, samt Ronny Johansson började som avlastning med reklamationer mm. Jan Davidsson anställdes för att förstärkte MB sidan.
2003
Karin Mattson slutade sin anställning som kontorist och Pia Furtemark anställdes omg istället.
En något klåfingrad inbrottstjuv provade lyckan med att slå sönder ett fönster
och fick med sig en dator innan larmet jagade bort honom
2004
En tromb kom och besökte oss under sommaren välte bilar och tog död på vår Berlingo firmabil, denna lilla vindpust slängde iväg en hel pall fälgar som stod på gården, dessa spreds över hela gården. Tromben drog upp en väldig massa grus som sandblästrade ett helt gäng bilar som var parkerade, vilket medförde en massa krångel med försäkringar mm.
Vintern 2004
Var vi redan för trångbodda så vi byggde till en transportbilshall, lite högre portar
medförde att vi fick in sprinter och bussar.
2004
Slutade Biltjänst med Nissan, Vi tyckte att vi var lite splittrade med tre märken så Citroen eller Nissan skulle bort, samtidigt lutade Tobias som var vår Nissan mekaniker så valet blev lättare. Johan Nilsson övertalades att komma till oss från Arvika El och Motor.
2006
Började Jan Lillsäter som en ytterliggare kundmottagare, han kom från Olof Eriksson Bil under hösten.
2007
Trångbodda igen! mer utbyggnad, vi flyttade ut Pia från kundmottagningen till ”nybygget” nytt kontor och däckhall, vi blåste ut hela kundmottagningen och fick till en större kundmottagning med öppet landskap, nu med 5 kundmottagare
Den gamla trånga kundmottagningen försvann och ersattes med ett kontorslandskap.
Samt så anställde vi Jens Larsen och Martin Grenhage som mek.
2008
I juni gick larmet mitt i natten, Björn som var först på plats fick upp spår på ett par inbrottstjuvar och jagade dessa i svindlande hastigeter ner mot Avelsbol där han fick släppa
taget, då hastigheten var lite väl hög på grusvägarna i vår sprak nya hyrbil C 180 kompressor.
Tjuvarna åkte fast strax efter och satt häktade ett par dagar men släpptes senare pga brist på bevis dessa var av ”utländskt” härkomst. Men delar till vår Mercedesdator försvann och hittades ej, (detta var garanterat ett beställningsjobb och delarna befinner sig säkert i öststaterna någonstans då samma killar hade varit och hälsat på i vår verkstad ett par dagar tidigare).
Ett par eldrivna grindar monterades för att utestänga alla nyfikna ”personer” som kom med utlandsregistrerade transportbussar och tog ett varv inne på gården oftast under lunchtid då bemanningen var låg, ett antal däck och fälgar hade mystiskt försvunnit under just dessa besök.
2009 hösten
Efter en del övertalning började Lars-Inge Jansson från MBN i Torsby
Även David Markström förstärkte verkstads sidan med en tillsvidare anst. Direkt från verkstadsskolan. 8 man i verkstaden15 st sammanlagt.
2010 hösten
Ja nu är det dags igen vi måste ha mera plats, staketet runt gården flyttas ut till tomtgränsen, en transportbilshall 25*7,5 meter börjar byggas intill den mindre lasthallen.
2011
En större personal resa till London gick av stapeln under våren med hela personalstyrkan,
Vår gamla fd chef och företagsägare Engelbrekt Haglund avled under våren efter en tids sjukdom.
Martin Grenhage slutade hos oss och flyttade till Charlottenberg nu som kundmottagare på Engelbrekts motor, en ny Martin övertalades att börja hos oss direkt efter skolan, denna med efternamn Magnusson, (en fördel med personalbyte med samma namn.)
2011 Hösten
En ny/gammal logo implementerades, den gamla Biltjänst logo från Karl Olsson bil AB ersatte den vi hade förut.
2012 våren
Efter en tids motstånd finns nu även Biltjänst på Facebook.
Blästervägen 6 Arvika
- Opening hours
-
Monday:07:00 - 16:30Tuesday:07:00 - 16:30Wednesday:07:00 - 16:30Thursday:07:00 - 16:30Friday:07:00 - 16:30
- Parking
- The company has a parking lot.
- Phone number
- +4657013130
- Linki
- Social Accounts
- Keywords
- car dealer, mercedes benz dealer
Mercedes Arvika Reviews & Ratings
How do you rate this company?
Are you the owner of this company? If so, do not lose the opportunity to update your company's profile, add products, offers and higher position in search engines.